Witaj na MagazynDomowy.pl!

Jarmuż

Jarmuż należy do rodziny roślin kapustnych. Jest odporny na mróz, może rosnąć nawet pod śniegiem. Jego obecność w kuchni ciągle jest zbyt mało powszechna. A szkoda, bo jest rośliną bardzo ozdobną i bogatą w witaminy i minerały.

Właściwości

Jarmuż jest bogatym źródłem witamin A, B, C, E, K, PP. Zawiera też sporą ilość beta-karotenu, żelaza, fosforu, magnezu, białka, najwięcej ze wszystkich warzyw wapnia w łatwo przyswajalnej postaci, gdyż liście pozbawione są kwasu szczawiowego. Jarmuż podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustowate zawiera sulforafan, związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe. Zawartością witaminy C jarmuż przewyższa jedynie papryka i natka pietruszki,a witaminy K (odpowiedzialnej za szybkie gojenie się ran i zmniejszenie obfitości miesiączek) jest w nim tak dużo, że warzywa powinny wręcz unikać osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew.

Jarmuż zalicza się do warzyw lekko strawnych, zalecanych zwłaszcza osobom starszym i dzieciom.

Warto wspomnieć też, że zawarty w jarmużu błonnik wiąże kwasy żółciowe i związki cholesterolu, w ten sposób obniżając ich stężenie we krwi i zapobiegając chorobie miażdżycowej.

Uprawa

Jarmuż lubi stanowisko słoneczne do półcienia. Sadzimy go w podłoże zasobne w składniki pokarmowe. Możemy uprawiać go również jako warzywo poplonowe. Nasiona wysiewamy bezpośrednio do gruntu od maja do lipca. Rozsadę sadzimy stopniowo, w miejsca wolne na zagonach. Powinna mieć ona po 4-5 liści. Jarmuż może być uprawiany prawie na wszystkich typach gleby. Jedynie nie znosi gleb podmokłych, bardzo piaszczystych i kwaśnych. Odznacza się dużą zimotrwałością, jednak na mrozy najbardziej odporne są odmiany niskie. Po przemarznięciu liście jarmużu stają się bardziej delikatne i mają lepszy smak — zawierają więcej cukrów i tracą charakterystyczną goryczkę, dlatego też należy je zbierać po pierwszych mrozach. Rośliny korzenią się dosyć głęboko, dlatego też ziemię należy przekopać głęboko, co najmniej 30cm. Częścią jadalną są liście, które zbiera się mniej więcej po 100 dniach od posadzenia rozsady. Zbiory rozpoczynamy późną jesienią i trwają one całą zimę. Liście zbiera się wielokrotnie, rozpoczynając od włamywania dolnych, najstarszych. Po pierwszych przymrozkach dobrze jest przykryć rośliny cienka warstwą słomy lub włókniny. Wczesną wiosną z dolnych części łodyg wybiją młode pędy.

Jarmuż nie jest warzywem zbyt trwałym, należy go zbierać tuż przed spożyciem. W odpowiednich warunkach, tj 0 stopni, a wilgotność powietrza 90-95%, może być przechowywany przez miesiąc.

Zastosowanie

Jarmuż jest warzywem niezwykle uniwersalnym. Dodawaj go do zup, gulaszów, sałatek, zapiekanek, a nawet do kanapek zamiast sałaty.

Przed przyrządzeniem oberwane z łodyg liście zanurzamy w zimnej wodzie, by wypłukać piasek, a następnie wycinamy z nich twarde nerwy .

Krótkie gotowanie nie pozbawia jarmużu smaku, konsystencji, koloru, ani jego walorów odżywczych. Można gotować go przez kilka minut na parze, zalać wodą i gotować do miękkości, jeść zupełnie surowy lub dusić z czosnkiem i podawać jak szpinak.

Ważne jest, by spożywać jarmuż z odrobiną tłuszczu np. masła lub oliwy z oliwek.

Dodaj komentarz
Zadaj pytanie

Pytania

Eksperci i użytkownicy czekają aby odpowiedzieć.

Newsletter

W każdy czwartek prześlemy na Twój adres email darmowe podsumowanie nowości na Magazyn Domowy.

Najpopularniejsze w Ogrody

Ostatnio na MagazynDomowy.pl